Haberler ve Bloglar

ENDOSKOPİ Gastroskopi-Kolonoskopi)

Gastroskopi İşlemi Nedir?
Uzun tüp şeklindeki bir aletle üst sindirim kanalının incelenmesi işlemidir uzun tüp şeklindeki bir aletle üst sindirim kanalının incelenmesi işlemidir. Üst sindirim kanalı ağızdan başlayarak, yemek borusu (özefagus), mide ve duodenum adı verilen ince barsağın ilk parçasıdır. Bu işlem merkezimizde Olympus Smartgae Videogastroskopla yapılmaktadır. ( gastroskopi )
Gastroskopi Ne Zaman Gereklidir ?

Eğer;
- Yutma ve çiğneme ile ilgili problemleriniz,
- Devam eden mide ekşime ve yanmaları,
- Karın ağrısı,
- Üst Sindirim sisteminden kanamalar,
- Kusmalar,
- Çekilmiş olan mide ve barsak filmlerinde anormal bulgular varsa Gastroskopi gerekmektedir.

Bu işlemin Alternatifleri;
- baryumlu mide ve duodenum grafisi
- Tedaviyi reddetmek ve hastalığın olan tüm risklerini kabul etmektir.

Bu tercihleriniz için bizi arayınız,

Gastroskopik İncelemeye Nasıl Hazırlanılır?
Bu işlemden 6-8 saat kadar önce hiçbir şey yenilmemelidir. Eğer doktorunuzun size önereceği başka şeyler varsa dinleyiniz. Lokal anestezi için başka bir şeye gerek yoktur.

Gastroskopi İşlemi Nasıl Olur?
İşleme başlamadan önce bulantıyı önlemek için ağzınıza spray şeklinde lokal anestezik bir madde sıkılır. Fazla stresi olan hastalara ise damar yoluyla sakinleştirici uygulanması (Midozolam) gerekebilir. Doktor, 1-2 dakika sonra gastroskopu boğazınızdan aşağı doğru ilerleterek yemek borusu (özefagus), mide ve duodenumda (on iki parmak barsağı) her hangi bir enfeksiyon (gastrit), ülser veya anormal gelişim olup olmadığını videoendoskopla inceler ve gerekirse doku örnekleri alarak tetkike gönderir yada polip gibi bazı anormal gelişimler varsa çıkartabilir. Gastroskopi ile üst sindirim sistemi kanamaları durdurulabilir, yutulmuş olan yabancı cisimler (toplu iğne vs) çıkartılabilir. İnceleme işlemi bittikten sonra doktor gastroskopu geri çekerek çıkartır. İşlem genelde 7-8 dakika kadar zaman almaktadır

Gastroskopik İncelemeden Sonra Neler Olabilir?
İşlemden sonra belli bir süre (1/2 saat kadar) gözleme alınırsınız. Eğer işlem sırasında damar yoluyla sedatif enjeksiyonu uygulandıysa 4 saat sonraya kadar hiç bir şey yenilmez içilmez, ayrıca bu süre içinde araba kullanmamalısınız, yani yanınızda sizi eve bırakacak birisi olmalıdır. İşlemden sonra boğazda hafif bir yanma olabilir.
Doktorunuza daha sonra neler yapmanız gerektiğini sorunuz.

Gastroskopinin Faydaları Nelerdir?
Bu işlem doktorunuzun daha doğru teşhis koymasını ve bazı problemlerin tedavisini sağlar.

Bu İşlemin Ne Gibi Riskleri Olabilir?
- İşlemden önce uygulanan lokal anestezik madde yeterli olmayabilir ve bir miktar rahatsızlık duyabilirsiniz.
- Steril olmayan ve deneyimsiz ellerde yapılan endoskopilerle enfeksiyon, kanama ve perforasyon riskleri olabilir.
Doktorunuza bu risklerin neler olduğunu sorunuz.

Ne Zaman Doktorunuzu Aramalısınız?
- Gittikçe kötüleşen ağrınız varsa
- Bulantı ve kusmalarınız devam ederse
- Ateşiniz çıkarsa

Rektosigmoidoskopi Nedir?
Rektosigmoidoskopi kalın bağırsağın rektum ve sigmoid kolon ismi verilen son 30-40 cm'lik kısmının ucunda ışık kaynağı ve kamerası bulunan ince bükülebilen bir aletle incelenmesi işlemine denir

Ne Zaman Gereklidir?
Bu inceleme eğer kolon kanser riski varsa veya izah edilemeyen rektal kanamaların, ağrıların, inflamasyon veya ishalin tanısı koymak için gereklidir.

Rektosigmoidoskopi İçin Nasıl Hazırlanır?
Eğer değişik bir önerisi varsa doktorunuzu dinleyiniz. Bu işlemden önce size bağırsağınızın son kısmının temizlenmesi için lavman uygulanır (makattan temizleyici bir ilaç sıkılarak) bu ilacın etkisini gösterebilmesi için ilacın içinizde 20-30 dakika kalması gereklidir. Bunun için doktorun ofisinde 1/2 saat yatmanız gereklidir. İşlem sonunda incelemeye başlanılır. Bazı durumlarda size antibiyotik de verilmesi gerekebilir.

İşlem Sırasında Neler Olur?
İşlem sırasında genellikle hastaya sedasyon veya anestezi uygulaması gerekmez. İşlem çok kısa sürer (10 dakikakdan az). Doktorunuz rektal tuşeyi takiben endoskopi aletini makattan incelemesi gerekli son noktaya kadar (30-40 cm'lik kısım) ilerleterek incelemesini yapar. İşlem sırasında bağırsak mukozasından örnekler alınabilir veya polip görülürse total kolonoskopi gerekebilir. İnceleme öncesinde birbirine bitişik olan bağırsak duvarlarını iyi görebilmek için endoskopla az miktarda hava verilir (bu sizi rahatsız etmez).

İşlemden Sonra Neler Olur?
Eğer doktorunuz size belirtmezse, bu işlem sonunda ayrıca almanız gereken bir tedbir yoktur.

İşlemin Faydaları Nelerdir?
Bu işlem bağırsağınızdaki problemlerin tanısının konması için gereklidir. Kolon kanserleri veya polipleri sıklıkla bağırsağın bu son bölümünde bulunurlar ve bu inceleme çok kolay ve basittir.

Bu İşlemin Riskleri Nelerdir?
Riskler; çok nadir oranlarda, özellikle tecrübesiz ellerde yapılırsa bağırsağın tahribatı, kanaması, delinmesi veya enfeksiyonu olabilir.

Doktoru Ne Zaman Aramalısınız?
İşlemden sonra çok ağrınız olursa veya önceden var olan ağrınız gittikçe artarsa, sormanız gereken sorularınız varsa aramalısınız.

KOLONOSKOPİ

Kolonoskopi İşlemi Nedir?
Kolonoskopi işlemi kalın barsağın ince, bükülebilen ve ucunda kendi ışık kaynağı ile kamerası olan tüp şeklindeki bir aletle incelenmesi işlemidir. Kalın barsak, anüsden başlayarak ince barsağa kadar devam eden yaklaşık olarak 2 metre kadar da olan barsak kısmıdır.

Kolonoskopi Ne Zaman Gereklidir?
Kolonoskopi tüm kolonun en uygun ve kesin incelenme yoludur. Sıklıkla 2 büyük sebepten dolayı kolonoskopi istenir;

- Kalın Bağırsak Kanserinin erken tanısı ve önlenmesi için. Eğer yaşınız 50 ile 80 arasındaysa her 5 senede bir kolonoskopi yaptırmalısınız. Böylece, ileride kansere dönüşebilecek polip adı verilen lezyonların bulunması ve çıkarılması ile kolonoskopi doktora yardımcı olur. Kolonoskopi ayrıca kanseröz gelişimlerinin erken tanı ve tedavisine yardımcı olur çünkü erken saptanmış kanserin tedavisi daha kolaydır.
- Hastalıkların tanısı için. Eğer doktorunuzun izah etmekte zorluk çektiği hastalık bulguları varsa, şikayetlerinizin sebebinin bulunması için bu tetkik sizden istenebilir. Örneğin, sizde izah edilemeyen karın ağrısı veya anormal kan test neticeleri varsa.

Kolonoskopi İncelemeye Nasıl Hazırlanılır?
Doktorunuz size barsağınızın nasıl temizleneceğine dair yazılı talimatlar içeren bir belge verecektir veya söyleyecektir.

- Sizden, kolonoskopiden 24-48 saat önce katı gıdaların yememeniz istenecektir.
- İşleminizden 12-24 saat önce et suyu, çorba, jöle gibi saydam ve sulu gıdalar alabilirsiniz.
- İncelemeden önce sizden sıvı laksatif yada evde enema kullanmanız istenecektir.
Kolonoskopi işleminden sonra sizi eve bırakacak bir yakınınızın olması gerekebilir.

İşlem Nasıl Yapılır?

- İncelemeden önce rahatlamanız için size damar yoluyla sedatif enjeksiyon verilebilir.
- Muayene masasına sol yanınıza, diz dirsek pozisyonunda yatarsınız. Doktor daha sonra kolonoskopu anüsten rektuma oradan da bağırsak içinde daha yukarılara ilerleterek incelemeyi başlatır.
- Kolonoskop bağırsak içinde ilerlerken bağırsak duvarlarını aralamak için kolonoskopi ile az miktarda hava verebilir ve bu sayede bağırsak içi daha iyi gözlenir hale gelir.
- incelemeyi yapan doktorunuz bağırsak içinde gerekli yerlerden patolojik tetkikler için örnekler alabilir, bu işlem çok kolay ve kesinlikle ağrısızdır.
- Doktorunuz eğer sizin için ileride daha büyük sorunlara neden olabilecek anormal bir lezyon, polip veya küçük boyutlu tümörler görürse bunları kolonoskopik inceleme sırasında çıkarır, bu işlemlerde ağrısızdır.

İşlemden Sonra Neler Olur?

İşlem bittikten sonra ofiste kendinizi iyi hissedene kadar bir süre istirahat edersiniz. Eve gittikten sonra evde 3-4 saat kadar istirahat etmeyi planlamalısınız. İstirahattan sonra normal diyetinize dönerek yemek yiyebilirsiniz. İşlemden sonra eğer patoloji laboratuarında incelenmesi için örnekler alınmışsa bunların sonuçlarının ne zaman çıkacağı hakkında doktorunuzdan bilgi almalısınız.

Bu İşlemin Faydaları Nelerdir?

Bu işlem doktorun kalın barsak ta ki problemleri tanımasını kolaylaştırır. Bunlardan bazılarının; mesela kanserin eğer erkenden tanınırsa tedavisi kolaylaşır.

Bu İşlemin Riskleri Nelerdir?

- Kolonoskopla barsağın zarar görmesi
- Barsak içinde enfeksiyon yada kanama
- Alt karında inceleme sırasında hava verilmesine bağlı şişkinlik oluşması ve buna bağlı ağrı gelişimidir, bu ağrı siz gazı çıkarana kadar sürer.

Ne Zaman Doktorunuzu Aramalısınız?

Doktoru Şu Hallerde Acil aramalısınız;
- Eğer şiddetli karın ağrısı olursa ve rektal kanama olursa
- Ağrı ve daha önce olan şikayetler gittikçe kötüleşirse

Doktoru Şu Hallerde Ofisinden Aramalısınız;
- İşlem ve onun neticeleri hakkında soru soracak olursanız
- Diğer bir randevu almak için